overlay

Basisondersteuning

De basisondersteuning is wat een school minimaal doet om al haar leerlingen onderwijs te geven dat past bij hun mogelijkheden en talenten. Denk bijvoorbeeld aan maatregelen om leer- en gedragsproblemen vroegtijdig te signaleren, procedures voor het doen van eenvoudige medische handelingen of het bieden van een aangepast lesprogramma aan hoogbegaafde kinderen.
Zeven ondersteuningsgebieden
Elke school biedt in ieder geval de basisondersteuning die binnen het samenwerkingsverband is afgesproken. Wat die omvat staat omschreven in het ondersteuningsplan.
De volgende zeven ondersteuningsgebieden gelden daarbij als uitgangspunt:
  • Ondersteuning ter bevordering van de lees- en spellingontwikkeling
  • Ondersteuning ter bevordering van de rekenontwikkeling
  • Ondersteuning te bevordering van de taal en NT2-ontwikkeling
  • Ondersteuning voor leerlingen met een hoog cognitief ontwikkelingspotentieel
  • Ondersteuning voor leerlingen met een moeilijk lerend cognitief ontwikkelingspotentieel
  • Ondersteuning ter bevordering van de sociaal-emotionele ontwikkeling en taak- en werkgedrag
  • Ondersteuning voor leerlingen met en fysieke of medische ondersteuningsbehoefte
Hoe een school de basisondersteuning heeft vormgegeven en welke extra mogelijkheden geboden worden, is te vinden in het schoolondersteuningsprofiel. De scholen zijn verplicht het schoolondersteuningprofiel op te nemen in hun schoolgids.

Kwaliteit
De scholen en de schoolbesturen waaronder zij vallen zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit van de basisondersteuning. Die moet voldoen aan de normen van de onderwijsinspectie en de normen die zijn afgesproken binnen het samenwerkingsverband.