Elke school biedt in ieder geval de basisondersteuning die binnen het samenwerkingsverband is afgesproken. Wat die omvat staat omschreven in het ondersteuningsplan.
De volgende zeven ondersteuningsgebieden gelden daarbij als uitgangspunt:
- Ondersteuning ter bevordering van de lees- en spellingontwikkeling
- Ondersteuning ter bevordering van de rekenontwikkeling
- Ondersteuning te bevordering van de taal en NT2-ontwikkeling
- Ondersteuning voor leerlingen met een hoog cognitief ontwikkelingspotentieel
- Ondersteuning voor leerlingen met een moeilijk lerend cognitief ontwikkelingspotentieel
- Ondersteuning ter bevordering van de sociaal-emotionele ontwikkeling en taak- en werkgedrag
- Ondersteuning voor leerlingen met en fysieke of medische ondersteuningsbehoefte
Kwaliteit
De scholen en de schoolbesturen waaronder zij vallen zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit van de basisondersteuning. Die moet voldoen aan de normen van de onderwijsinspectie en de normen die zijn afgesproken binnen het samenwerkingsverband.